lördag 28 augusti 2010

Levande Historia maxat komersiell

"Att ha Hitler på omslaget ökar upplagan med 50 % ". Jag tror det var Populär Historias chefredaktör som sade det. Jag vet inte om siffran är exekt den rätta, men att den ligger där i krokarna råder det inget tvivel om. Att Aftonbladets nya historietidning har en stor bild av Hitler på omslaget är därför knappast en slump. Över hela linjen satsar Levande Historias första nummer på säkert säljande kort. Hitler funkar alltid. Kungar med Herman likaså. Kända namn som Heliga Birgitta lockar liksom kända sevärdheter som Colusseum.

Texterna i sig känns välskrivna och för en publik med ytligt intresse för historia funkar det kanske, men frågan är om inte innehållet är allt för förutsägbart för att de som redan läser populärhistoriska magasin ska bli intresserade. Och de är ganska många. Tänker sig Aftonbladet att konkurera med de andra tidningarna eller att vidga marknaden. I det första fallet tror jag det blir svårt om de inte vässar sina ämnesval betydligt. I det andra fallet har man väldigt hög tilltro till Aftonbladets förmåga att bredda intresset ännu mer och hitta en tillräckligt stor ny målgrupp.

Det som skulle vara nytt med Levande Historia är svårt att hitta. Möjligen har man gjort som med Aftonbladet, d.v.s. skaffat sig järnkoll på vilka ämnen som säljer och bestämt sig för att köra den linjen stenhårt och på så sätt bräda sina konkurrenter. Men det är väl knappast vad man hoppats skulle vara det "nya". Att de är först ut av de historiska tidningarna med en app till iphone hjälper knappast.

Med allt detta sagt så gillar jag ändå Aftonbladets satsning och det behöver absolut inte vara något fel på lättillgänglighet. Men jag är tveksam till att det räcker för att tidningen ska bli en succé.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar